Beoordeling Conversie Optimalisatie Cursus (IMU)
Samenvatting
In de Conversie Optimalisatie Cursus van de IMU leer je hoe je ervoor kan zorgen dat jouw website bezoekers ook daadwerkelijk klanten worden. Met behulp van veel verschillende technieken leren Tonny en Martijn hoe je dit op de juiste manier kan toepassen.
Pluspunten:
+ Goede kwaliteit
+ Veel waardevolle tips
+ Praktische voorbeelden en stappenplan
Minpunten:
– Misschien wat te specifiek
Je hebt een website en inmiddels al flink wat bezoekers per dag. Toch lukt het je op een of andere manier nog niet helemaal om de bezoekers ook om te zetten in klanten. Dit proces noemen ze conversie optimalisatie en is belangrijk voor het succes van jouw bedrijf. In deze review over de Conversie Optimalisatie Cursus van de IMU leg ik je uit wat deze cursus jou kan leren als het aankomt op bezoekers omzetten in klanten.
Wat is de Conversie Optimalisatie Cursus?
De Conversie Optimalisatie Cursus is een online training van de IMU (Internet Marketing Unie). Inmiddels heb ik al meerdere reviews geschreven over de producten van de IMU. In deze cursus leer je met name wat je kan doen om jouw website of webshop zodanig in te richten dat de kans op conversies aanzienlijk wordt verhoogd.
Veel mensen denken dat het hoog scoren in Google ervoor zorgt dat je automatisch meer verkopen zal maken. Maar ik kan je zeggen dat dit absoluut niet het geval hoeft te zijn. Misschien heb je wel een tekst geschreven die door Google goed wordt bevonden maar uiteindelijk zijn het nog steeds mensen die naar jouw website kijken en jouw berichten lezen. Daarom is het belangrijk om te begrijpen hoe mensen denken en welke tips en tricks je kan toepassen op jouw website om met conversie optimalisatie ervoor te zorgen dat je meer verkopen zal maken.
Wie is de IMU?
De IMU (Internet Marketing Unie) is een toonaangevend online marketing bedrijf en heeft inmiddels ontzettend veel ondernemers geholpen met de marketing van hun bedrijf. Martijn van Tongeren en Tonny Loorbach zijn de eigenaren van de Internet Marketing Unie. Je kan merken dat beide heren ontzettend veel kennis en ervaring hebben van alles wat betreft online marketing.
Naast het houden van events en het maken van software hebben ze nu dus ook verschillende cursussen gemaakt op het gebied van online marketing. De Conversie Optimalisatie Cursus is er daar een van.
Wat biedt de Conversie Optimalisatie Cursus?
De Conversie Optimalisatie cursus is opgebouwd uit 12 lessen. Elke les bestaat uit een of meerdere video’s waarin Tonny of Martijn je uitleg geven over het onderwerp van de les. In plaats van te kijken naar een gedeeld scherm van de PowerPoint presentatie, hebben Tonny en Martijn er in deze cursus voor gekozen om opgenomen video’s te delen van hun fysieke lessen. Dus je ziet ze in deze cursus echt presenteren aan een groep mensen. Wees niet bang dat de kwaliteit hierdoor niet goed is, ik moest er in het begin ook een beetje aan wennen. Uiteindelijk is de kwaliteit van de content wederom echt super!
Targetting
De eerste les in de Conversie Optimalisatie Cursus gaat over Targeting. Hierbij leer je hoe je jouw specifieke doelgroep kunt vaststellen en bepalen. Je leert aan de hand van een stappenplan hoe je dit succesvol kunt opzetten. Persoonlijk vind ik het erg goed en belangrijk dat ze hiermee beginnen. Als je namelijk geen inzicht hebt in wie jouw doelgroep is dan weet je ook niet goed wat voor content en wat voor producten je moet maken om deze doelgroep te benaderen en te helpen. Het is dus belangrijk om jouw doelgroep goed in kaart te brengen alvorens je specifiek kunt gaan targetten.
In onderstaande video wordt nog beter uitgelegd wat ik bedoel:
Online Sales: Blauwdruk
Naast Targeting leren Tonny en Martijn je hoe je het beste jouw omzet kunt vergroten met online acties en productlanceringen. Hierbij leer je met name hoe je jouw website kunt inrichten om te zorgen voor meer conversies. Denk aan bijvoorbeeld hoe je jouw website goed laat aansluiten op jouw marketing funnels. Ook is het belangrijk om te zorgen voor een goede checkout pagina. De pagina waar uiteindelijk jouw bezoekers ervoor kiezen om je product wel of niet te kopen.
Conversieflow: Blauwdruk
Zoals ik al zei, is het natuurlijk goed als je veel bezoekers op je website hebt. Alleen uiteindelijk gaat het erom dat je deze bezoekers ook kan omzetten in klanten. Vroeger belde je al gauw met een klant en kon je op die manier jouw verhaal kwijt. Tegenwoordig gaat bijna alles online. Daarom is het goed om te werken aan jouw conversieflow. Martijn leert je in deze les dan ook hoe je stap-voor-stap jouw perfecte conversieflow kunt opzetten om zo meer leads en dus klanten te krijgen.
E-mail Funnels & Segmentatie: Blauwdruk
E-mail marketing is nog steeds een van de meest belangrijke manieren om te zorgen voor meer verkopen. Als je erbij stil staat is dit natuurlijk niet zo gek. Als het goed is controleren we nog steeds allemaal onze e-mail elke dag. Vaak is dit dan ook de plek waar ook jouw serieuze berichten binnenkomen. Tegenwoordig zitten we veel op social media wat ervoor zorgt dat jouw email-adres een soort rustige plek is waar met name berichten binnenkomen waar je in geïnteresseerd bent.
Verder is het opbouwen van een mailinglijst gewoon heel erg belangrijk als online ondernemer. De reden is simpel: als je veel websitebezoekers hebt dan is dit natuurlijk leuk maar het zijn geen klanten. Je hebt geen gegevens van deze mensen waardoor je eigenlijk nog niet echt gericht kunt verkopen. Dat maakt het vaak lastig als je een online bedrijf hebt. Daarom is het des te belangrijker om snel te zorgen voor een goede e-maillijst. Dus een lijst met e-mail adressen van jouw websitebezoekers.
Maar hoe krijg je die dan?
Door te zorgen voor een goede e-mail funnel zorg je ervoor dat jouw bezoekers zich wel willen inschrijven. Je kan dit doen door bijvoorbeeld een gratis e-book weg te geven als de bezoekers zich inschrijft. Hoe je dit alles het beste kan doen leer je in deze les.
Winstgevend Webdesign
Tegenwoordig zitten steeds meer mensen op hun mobiele telefoon. De kans dat ze jouw website op hun mobiel bekijken is dan ook groot. Daarom is het belangrijk dat jouw website ook een mobile first design heeft. Hoe je dit kan doen leer je in deze les. Ook ga je in deze les aan de slag met de huidige design trends voor jouw website, leer je hoe je met jouw design de interesse van de bezoeker trekt en nog veel meer. Veel mensen weten bijvoorbeeld niet dat de meeste mensen visueel zijn ingesteld. Daardoor zullen ze eerder aandacht hebben voor de foto’s of afbeeldingen in een tekst. Dit is dan ook belangrijk om goed toe te passen op jouw website. Er zijn namelijk wat handige trucjes die je hierbij kan toepassen die ook met het denken van de mens te maken hebben. Ik vond dit een zeer waardevolle les.
WebPsychologie
In deze les gaat Tonny Loorbach je alles vertellen over Web Psychologie. Mijns inziens wordt hier vaak niet veel aandacht aan geschonken wat volledig onterecht is. Daarom is het goed dat Tonny je in deze les meeneemt om meer te leren over neuromarketing en webpsychologie.
Bij het onderdeel neuromarketing leer je hoe de hersenen reageren op marketingcommunicatie. Webpsychologie houdt zich met name bezig met hoe mensen op website reageren en dus ook hoe je dit kunt beïnvloeden. De reacties en denkwijzen van de mens staan dan ook centraal. Dit weet Tonny goed om te zetten in bruikbare tips die je voor jouw website kunt gebruiken.
Ervaringen van anderen
Mensen die de cursus al hebben gevolgd zijn over het algemeen erg positief. Ik vind dit logisch omdat de IMU gewoon altijd hele goede cursussen maakt. Geen guru of andere onzin maar echt waardevolle informatie waar je wat aan hebt. Dit blijkt dan ook wel uit de reacties van de deelnemers van de Conversie Optimalisatie Cursus.
Mijn mening en conclusie
Al met al kan ik zeggen dat ik zeer verrast ben over de waardevolle informatie in deze cursus. Aan de hand van handige voorbeelden leggen Tonny en Martijn je alles uit wat nodig is om te zorgen voor meer conversies. Met name het stuk van de psychologie en neuromarketing sprak mij erg aan en vond ik zeer interessant. Goed om direct toe te kunnen passen op mijn eigen websites.
De prijs van de Conversie Optimalisatie Cursus is 97 euro. Ik vind dit een prima prijs voor de waarde die door de heren wordt gedeeld. Normaal zou ik het wel wat prijzig vinden maar doordat de IMU de kwaliteit van hun informatie voorop stelt en ik dit ook telkens merk in hun cursussen, vind ik het dan ook meer dan waard.
Als je echter op zoek bent naar een alles-in-een cursus voor jouw online business dan raad ik je de Tornado Masterclass aan. Daar leer je namelijk alles wat je nodig hebt voor jouw online business. Hier zit ook Conversie Optimalisatie in. Alleen gaan ze wat minder diep op de stof in. Dus kijk zelf waar je behoefte aan hebt. Beide cursussen zijn zeer waardevol.